Sveta's tomaten 2012

Gesloten
parel

Sveta's tomaten 2012

Bericht door parel » zo 10 feb 2013, 10:43

Hallo allemaal,
Als je interesse hebt, dan kan je een keertje kijken naar een filmpje op Youtube
Welke ik speciaal gemaakt heb voor dit forum.
De film gaat over het hele tomaten seizoen 2012 van begin tot het einde.
Daar kun je veel foto’s zien van de tomaten die ik dat jaar gezaaid had.
Als je vragen hebt over één van de soorten of over mijn kweek methode,
dan zal ik je proberen deze zo goed en snel als mogelijk te beantwoorden.

http://youtu.be/GuaLkc29F4A

Robert

Re: Sveta's tomaten 2012

Bericht door Robert » zo 10 feb 2013, 12:49

Wat is dit een mooi you tube verslag.
Zo te zien ben je geen groentje op tuidersgebied, alles zag er mooi uit, mijn complimenten.
En dit jaar wat meer heirloom tomaten?
De variatie in heirloomsoorten is zo groot in kleur, vorm en smaak, en je kan er zelf zaad van oogsten wat met f1 soorten meestal niet gaat.
Naast moestuinliefhebber ben ik zoals de meest moestuinliefhebbers ook een kook liefhebber en ben ik erg nieuwschierig hoe jij de tomaten zoals op het filmpje in maak.
Vraag niet hoe het kan, geniet er van.

Kaatje

Bericht door Kaatje » zo 10 feb 2013, 15:29

Hallo Sveta,

Wat een geweldige fotoreportage heb je op YouTube geplaatst zeg! Ik ben er helemaal stil van zo mooi jullie de tomaten hadden staan en hoe je dit gemaakt hebt. Die tomaten op Russiche wijze zagen er ook heel lekker uit! Hoe heet dat?
Groetjes Kaatje

annemiek123
Contacteer:

Bericht door annemiek123 » zo 10 feb 2013, 18:15

prachtig gedaan en wat een hoop tomaten, ze zagen er ook allemaal zo mooi uit!! ja nu willen we allemaal dat inmaakrecept natuurlijk...hahaha

parel

Bericht door parel » zo 10 feb 2013, 20:39

Het recept voor ingemaakte tomaten op Russische wijze.

De tomaten worden niet ingewekt, maar worden op een andere veel makkelijkere en snellere manier gesteriliseerd.
Het recept is niet voor een bepaalde hoeveelheid tomaten maar voor 1,5 liter inmaak vloeistof.
Benodigdheden voor marinade:
1,5 liter water
100 gram suiker
100ml azijn 9%
1 volle eetlepel grof zout
Rijpe maar niet te zachte tomaten van ongeveer de zelfde grote, wassen.
De inmaak potten en deksel steriliseren, gewoon met een beetje water vullen en 10 minuten op vol vermogen in de magnetron zetten.
Als eerst gaan 4 a 5 bolletjes zwarte peper en een klein stukje rode peper in de nog warme potten.
Dan de potten vullen met de tomaten en 1 kleine gewassen paprika welke in reepjes is gesneden.
Verder nog 1 volledige bloem van Dille.
De deksel tijdelijk los op de potten leggen.
De potten met tomaten vullen met kokend water tot aan de rand en de deksel er los op leggen en 3 minuten wachten.
De potten afgieten, het water opvangen in een maat beker, zodat we 1,5 liter water kunnen opvangen welke gaat dienen als basis van de marinade.
In een pan doen wij de 1,5 liter opgevangen water en 100 gram suiker en 1 volle eetlepel grof zout
en brengen deze aan de kook.
Al het water aan de kook is gebracht dan voegen we 100ml azijn toe, het water weer aan de kook brengen, en meteen van het vuur afhalen en de potten met tomaten hier mee tot aan de rand vullen.
De potten meteen afsluiten, en dan langzaam laten afkoelen b.v. ingewikkeld in een warme deken,
Tot dat deze volledig zij afgekoeld. Dit kan meer dan een dag duren.
Na ongeveer een 4 a 5 maanden zijn de tomaten geschikt om op te eten.

Kaatje

Bericht door Kaatje » zo 10 feb 2013, 21:13

Het zag er niet alleen heel lekker uit maar nu ik het recept lees lijkt het me helemaal heerlijk!
Hartstikke bedankt voor het recept Sveta !
Groetjes Kaatje

Gesloten