Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
  Afdrukweergave

Start zadenruil voor het seizoen 2012
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 19 sep 2011, 13:35 

HAllo Iedereen,

Bij deze de mogelijkheid om een lijst van rassen die ik te ruilen heb voor het nieuwe seizoen 2012 aan te vragen via PM via het forum. (114 rassen beschikbaar voor ruil geoogst 2009 - 2010 en 2011, staat vermeld naast de naam )
VAn enkele soorten kan ik niet veel zaden aanbieden, daar sommige soorten maar weinig zaden
geven. Tevens heb ik door het vele werk in mijn tuinbouwfirma niet van alle soorten die ik staan had deze zomer tijdig kunnen zaden oogsten.

De lijst plaats ik niet open en bloot op het forum. Dit om fake ruilders te ontmoedigen.

Ervaringen van vorig ruilseizoen die ik wens te vermijden volgend ruilseizoen en die voor elke echte verzamelaar niet leuk zijn om mee te maken:

1) F1 zaden kopen in een tuinzaak of doe-het-zelf, deze te verdelen in zakjes en dan
een gevonden naam geven op het etiket ( foutieve rassen doorsturen )
2) oude niet kiemkrachtige zaden ruilen
3) Gewoon niets terug sturen.
4) Postbusadressen zijn uit ervaring meestal fake.

De twee franse tomatenforums hebben een regel waarbij je voor de echte leden verzamelaars
eerst een 200 berichten moet posten op het forum en dan gaat er voor u een speciaal extra
deel open van het forum waar u kan ruilen met de bekenste verzamelaars van over geheel de
wereld en waar het bedrog bijna uitgesloten is. (tomodori forum en semences partage forum)
Natuurlijk is een menselijke fout of spontane kruising altijd mogelijk en dit vergeeft iedereen.

Alvast tot horens,

Kever

Profiel  

Re: Start zadenruil voor het seizoen 2012
BerichtGeplaatst: di 20 sep 2011, 20:26 
Beheerder

Hallo Kever,

Ik vind dit heel goed dat je dit eens aanhaalt.

Er wordt helaas veel gesjoemelt met zaden en dat is voor de liefhebber van de Ć©chte tomaten of welk soort van groente , bloemen of fruit dan ook, geen pretje.

Het enthousiasme wordt hierdoor wel heel erg klein gemaakt.

Goed dat je die extra belangrijke aandachtpunten hier neer hebt gezet.

Alhoewel ik denk dat we het Franse forum niet achterna zullen/kunnen gaan, met hun forumvoorwaarden,geven de lang zijnde leden van ons eigen forum hier ons ook gelukkig nog wel moed.

Groetjes Marianne

Bekijk het van de zonnige kant - de meeste regen valt naast je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011, 10:26 

Ik vind ook dat we toch enigsinds moeten waken voor de soortechtheid. Daar doe je het als liefhebber toch voor: je wilt graag die heirloom telen / verzamelen en in stand houden. Mensen en adressen die verkeerde rassen aanleveren moeten we er gewoon uitfilteren. Natuurlijk met enige onvoorziene en onbewuste kruisingen daargelaten. Je ziet het tegenwoordig ook veel bij pepers / paprika's die op marktplaats worden verkocht (dennis heeft het voorbeeld al eens ergens anders genoemd: mdm janet pepers).

De vraag is hoe je die 4 punten die je noemt nu zoveel mogelijk kan voorkomen, een individuele inschatting maken over de betrouwbaarheid van een forumlid? We kennen allemaal de verhalen van de leden die 1 dag lid zijn en gelijk om gratis (!) zaadjes vragen. Bij liefhebbers die op zoek zijn naar nieuwe moeilijk verkrijgbare rassen snap ik dat nog. Bij de beginner die op zoek is naar in het tuincentrum goed verkrijgbare basisrassen tomaten en groenten voor vaak niet meer dan een euro snap ik dat niet.

Ik denk dat we wel een grens kunnen stellen voor de zadencarrousel toch? Op het moestuinforum hebben we ook een soort onofficiƫle regel dat je een aantal maanden lid en actief moet zijn.

Een grens van bijvoorbeeld 50 berichten voor deelname aan de carrousel lijkt me logisch en nog best makkelijk te behalen als actief lid. Dan weet je meteen wat voor vlees je in de kuip hebt en kan je eventueel nog een na selectie houden op geplaatste berichten. Bijvoorbeeld bij bepaalde leden die eigenlijk alleen maar lid zijn om gratis zaadjes te bemachtigen. Ik noem het voorbeeld maar gewoon bij naam: tuinfreakske.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011, 15:10 

Ik sluit me helemaal bij Jorg aan, zeker wat betreft het door sommige leden bemachtigen van gratis zaden.
Deze mensen zijn vaak op meerdere forums actief en zijn als leden ze door hebben spontaan verdwenen op de verschillende forums.
Mijn ervaring is dat deze mensen vaak via een p.m om zaden vragen.
Jammer dat deze mensen de verschillende forums afstruinen, maar gelukkig krijg je een soort 2e zintuig waardoor je een aantal van deze mensen snel herkend.

Groeten Robert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011, 16:52 

Ik bied heel bewust geen zaden aan van de tomaten. Ze staan buiten en allemaal bij elkaar.
Ik kan niet garanderen dat ze soort echt zijn. Ik koop de zaden wel en weet bijna zeker dat ze goed zijn.

Van bloemen is ook bekend dat er rassen zijn die `ruilen` Akelei is zoĀ“n voorbeeld.
Ik zeg het er wel altijd bij. Ik wil niet sjoemelen
Ik schooi wel haha.

Ik heb voor de liefhebber Mirabillis zaden. Gemengd.

Wat ik er voor terug wil? Helemaal niks.

Verder is er niet veel zaden in mn tuin. Komt denk door de zomer...........

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 21 sep 2011, 21:50 
Beheerder

Dat klopt allemaal Robert,

Je krijgt er toch een soort 2e zintuig door.
Mensen die maar even lid zijn...en na een korte tijd niets meer posten, maar wel om zaden hebben gevraagd, kun je inderdaad je vraagtekens bij gaan zetten.
Maar dan ben je al weer te laat.

Ik wil met jullie afspreken om eens te kijken hoe we dit kunnen oplossen met elkaar.
Alle ideeƫn of tips zijn uiteraard welkom.

Dit mag natuurlijk ook via een PM naar Maikel of mij.

Gr Marianne

Bekijk het van de zonnige kant - de meeste regen valt naast je.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 23 sep 2011, 09:54 

hallo
er zijn er inderdaad die zaad van alles kunnen gebruiken lol en op vele forums actief zijn
mijn tomatenplanten staan in een tunnelserre ook dicht bij elkaar en inderdaad het gebeurt bij mij ook al wel eens dat er een andere tomaat groeit uit het zaad dat ik geoogst heb
ik vrees echter als je maar een kleine tuin hebt en je wil verschillende soorten zetten dat dit niet uit te sluiten valt
ik probeer altijd zaad te oogsten van de eerste rijpe tomaat aan de plant
omdat ik ergens gelezen had dat je zo de kans beperkt of het klopt dat weet ik niet
en ook ik ben al met men neus tegen de muur gelopen van zaad op te sturen naar iemand om te ruilen maar kreeg ook niks in de plaats
maar ik probeer me voor te houden dat de meerderheid van de mensen wel oprecht zijn
probeer het positieve in de mensen te blijven behouden
en inderdaad bij sommige namen gaat er inderdaad een lichtje branden lol
heb ongeveer een twintigtal zaden soorten om te ruilen
je kan men lijstje aanvragen via een pm
groetjes

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 25 sep 2011, 20:31 

zo vind ik het erg jammer dat ik een envelop naar belgie stuurde en NIET is aangekomen bij freakske.

ik voel me daar schuldig over en heb er met marjolein nog over gepraat,ik wil het best nog eens proberen als ik iemand iets wil sturen van dit forum en diegene in belgie woont,iemand anders misschien een andere optie? hoe

en onderling weten we denk ik wel wie ECHT of niet echt interesse heeft in de kweek van tomaten,pepers en paaprika`s en meer...

p.s er zijn nog voldoende stekken van de witte "anna blanca" aardebei voor de liefhebbers.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 26 sep 2011, 12:18 

Hallo iedereen,

Alvast is het moeilijk om het goede koren van het slechte te scheiden. Voor een echte
verzamelaar is het moeilijk om geplaagd te zitten met foutieve rassen. Zeker als de collectie
uitgeplante rassen boven de 120 begint te komen. Dan is het met de boek en beschrijving ernaast eerst alles controleren in de serre alvorens zaden te oogsten. Kruisbestuiving komt altijd voor, maar is moeilijker bij tomaat. Paprika en pepertjes zijn gevoeliger voor nieuwe kruisingen.

En is het ook jammer dat je kostbare plaats kwijt bent door foutieve rassen, die je enkel en alleen
nog voor te eten kan gebruiken. De totale collectie tomaten die ik bezit en echt 100% zuiver zijn komen nu op 450 soorten. De overige 250 uit ruil en soms aankoop moet ik nog zaaien en controleren. Dit is dan voor volgend jaar, dan zaai ik ze alle 250 uit en gebruik ik 2 serres.
Ja als we iets kunnen doe aan de fake ruilders, voor mij geen enkel probleem.
Vorig jaar heb ik wereldwijd naar een 10 tal fakers zaden gestuurd en niets terug gehad.
En ze hadden allen mooie lijsten om te ruilen??? Juist niets hadden ze en enkel weken later waren ze nooit meer actief op de forums. De Franse forums zijn hierop een uitzondering, altijd respons gehad bij ruil en juiste rassen.

Groeten
Kever

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2011, 11:07 

dat is juist wat Gerd schrijft. Ik heb ook nooit problemen ondervonden in Duitsland, wel in Engeland. In Belgiƫ had ik de meeste problemen.
Nederland is altijd zeer goed verlopen, maar dat is jaren geleden op en forum waar ik ook een paar dames die hier zijn ben tegengekomen.
Canada is ook steeds prima verlopen. In Rusland had ik twee zeer goede ruilvrienden. In Zweden Ć©Ć©n.
Ik heb nog meegemaakt dat er Belgen in mijn serres vruchten aan het plukken waren en mij nog heel onbeschoft hebben opmerkzaam gemaakt dat het op Ć©Ć©n tomaat(ze hadden een bak bij) toch zeker niet op aan zou komen.
Canada verloopt zeer vlot, zelfs met douanedocumenten.
Is er iemand onder de forumleden die ooit al naar een tomtenfeest in USA geweest is?
Wij denken om volgend jaar naar California te gaan. Daar is zojuist een heel groot heirloom festival gehouden, maar ik zoek meer informatie. Het is ook niet bij de deur
madame tomate

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur